Send in your ideas. Deadline June 1, 2024

Nieuwe initiatieven ter bestrijding van cybercrime toegelicht tijdens Holland Strikes Back

21 SEPTEMBER 2017, AMSTERDAM

Samenvatting

Op 3 oktober aanstaande wordt voor het vierde jaar op rij Holland Strikes Back georganiseerd, één van de grootste onafhankelijke Nederlandse cyber security events. Net als vorig jaar vindt het evenement plaats in het Louwman Museum in Den Haag. Naast vele interessante sprekers zoals Rejo Zenger van Bits of Freedom en Theo van der Plas van de Nationale Politie, zullen tijdens deze editie van Holland Strikes Back diverse nieuwe onderwerpen worden aangesneden, waaronder het op Prinsjesdag aangekondigde Digital Trust Center.

Cybercrime als zware misdaad

Dat cybercrime inmiddels zware misdaad is, illustreren de ransomware uitbraken in mei en juni 2017 vindt Marc Gauw, directeur van Stichting NLnet en, samen met DHPA en Nederland ICT, mede-initiatiefnemer van dit DINL-evenement. We lezen overal dat cybercrime tot aanzienlijke economische schade leidt of zelfs vitale infrastructuren bedreigt. Dit jaar hebben we voor het eerst gemerkt wat dat betekent. Dat de betaalautomaat in een parkeergarage niet werkt omdat deze geïnfecteerd is met ransomware is vervelend, maar het wordt al serieuzer als een containerterminal wekenlang ontregeld is. En dan heb ik het nog niet over zorginstellingen die vrijwel alle processen moeten staken omdat apparatuur onbruikbaar is geworden. Het onderstreept nog maar eens de noodzaak van evenementen als Holland Strikes Back, waar stakeholders, experts en geïnteresseerden bij elkaar komen om van elkaar te leren.

Werk aan de winkel

Dat het evenement ook in 2017 weer georganiseerd wordt, behoeft dan ook geen nadere uitleg aldus Gauw. We zien dat er meer belangstelling en alertheid is voor cyber security, maar er is nog ontzettend veel werk aan de winkel. Ondertussen zitten cybercriminelen natuurlijk ook niet stil. Het is nog te vroeg om heel stellige uitspraken te doen, maar ik houd rekening met de mogelijkheid dat 2017 achteraf beoordeeld zal worden als het jaar waarin zowel cybercrime als de bestrijding ervan een volgend volwassenheidsniveau bereikten.

Met het volwassen worden van de bestrijding van cybercrime refereert Gauw naar het tijdens Prinsjesdag aangekondigde Digital Trust Center (DTC). Het opzetten van een DTC werd al enige tijd aanbevolen door Stichting DINL en DINL-deelnemer Nederland ICT, en is bedoeld om het gehele Nederlandse bedrijfsleven dat niet behoort tot de vitale infrastructuur te voorzien van advies op zowel algemeen als operationeel niveau. Het vormt daarmee een belangrijke volgende stap in de gecoördineerde bestrijding van cybercrime. Medewerkers van alle bedrijven moeten weten waar zij op moeten letten en hoe zij risico’s kunnen minimaliseren. De komst van het DTC als vertrouwd, gezaghebbend aanspreek- en informatiepunt voor de BV Nederland is daarom heel welkom.

Wie meer wil weten over het DTC of de vele andere interessante presentaties wil bijwonen kan zich kosteloos aanmelden via www.hollandstrikesback.nl.

Over Holland Strikes Back

In de media lezen we bijna dagelijks over security incidenten. Anno 2017 heeft ransomware een prominente opmars gemaakt en wordt steeds duidelijker dat cybercrime niet alleen tot economische schade leidt, maar ook de potentie heeft om vitale (publieke) diensten ernstig te verstoren. Dit zijn slechts de incidenten die het nieuws halen: dagelijks vinden wereldwijd vele honderdduizenden aanvallen plaats op systemen van overheden, bedrijven en andere organisaties.

Tijdens de vierde editie Holland Strikes Back, op 3 oktober in het Louwman Museum in Den Haag, vertellen professionals over hun werk aan de frontlinie waar zij deze aanvallen afweren. Van het klaarstomen van de volgende generatie security experts tot het beveiligen van telecomnetwerken en de keerzijden van Nederland als data transit land: u komt er meer over te weten tijdens Holland Strikes Back.

Holland Strikes Back is een initiatief van NLnet, Nederland ICT en DHPA namens Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL) en is onderdeel van Alert Online, een gezamenlijk initiatief van overheid, bedrijfsleven en wetenschap om de kennis over online veiligheid te vergroten.

Over DHPA

De stichting DHPA is een samenwerking van marktleidende hosting- en cloud providers en hun marktleidende leveranciers. DHPA vertegenwoordigt een sector die in de afgelopen decennia is uitgegroeid tot een factor die van belang is voor de gehele economie.

Over ISPConnect Nederland

Vereniging ISPConnect Nederland is de branchevereniging van meer dan 80 Internet Service Providers en heeft als belangrijkste doel de belangen van haar leden collectief te behartigen door hen een duidelijke stem te geven in de media, overheid, politiek en andere doelgroepen.

Over NLnet

Stichting NLnet legde in de jaren tachtig de basis voor het Nederlandse internet. De geschiedenis van NLnet gaat terug tot 1982 toen een groep Europeanen onder leiding van de latere NLnet-voorzitter Teus Hagen het Europese unix-netwerk EUnet aankondigde. Dat leidde tot het eerste publieke grootschalige computernetwerk in Europa, waarmee de basis werd gelegd voor de komst van het internet in Europa. De statutaire doelstelling van Stichting NLnet is "het bevorderen van elektronische informatie-uitwisseling en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn". NLnet werkt aan een duurzaam en open internet, waartoe jaarlijks een aantal strategische projecten en organisaties ondersteund worden