Send in your ideas. Deadline June 1, 2024

NLnet financiert ontwikkeling data-op-afstand voor webtoepassingen

[Persbericht vrijdag 9 september 2011; English]
Amsterdam/Berlin, vrijdag 9 september 2011

'Unhosted protocol haalt online software en data uit elkaar'.

Stichting NLnet maakt vandaag bekend dat het het Unhosted project zal ondersteunen met een werkbeurs van een jaar. Unhosted is een baanbrekend project dat een veiliger alternatief wil bieden aan gebruikers om te werken met webapplicaties, doordat het een scheiding maakt tussen software die draait op het internet en hun (persoonlijke en zakelijke) gegevens. Unhosted maakt het mogelijk om software te gebruiken die draait en beheerd wordt bij een leverancier terwijl de gegevens elders blijven - ook binnen in het prive-domein van een persoon of organisatie. Omdat de applicatie en de gegevens elkaar kunnen ontmoeten in de browser, is er geen reden is om dataopslag te beperken tot de plek waar de software vandaan komt.

"Wij denken dat Unhosted een nieuw paradigma biedt voor internetapplicaties,", zegt Michiel Leenaars, directeur strategie bij Stichting NLnet, "Net als reguliere software niet oplegt aan je waar je data staat, kan software die je verbruikt als dienst het net zo goed mogelijk maken om gegevens te laten waar de gebruiker maar wil. Het ligt in feite erg voor de hand."

"Computers hebben een harde schijf erin met al je gegevens binnen je eigen beheer. Maar meer en meer applicaties worden online gedraait, wat ons ertoe dwingt om onze data op andermans servers te zetten. Behalve dat onze gegevens worden opgesloten op een plek waar we er zelf geen controle over hebben, verkopen veel websites onze gegevens aan derden. Dit is een regelrechte crisis in termen van de rechten van de consument , zegt Unhosted-projectleider Michiel de Jong. "Aangezien software verhuist naar de cloud, wordt de pc vervangen door glimmende apparaten zoals de iPad en Chromebook. De iPad synchroniseert met de Apple-cloud, en de Chromebook synchroniseert met de Google cloud. Maar unhosted web apps laten de gebruiker beslissen aan welke cloudaanbieder zij de voorkeur geven. Consumenten kunnen nu al tussen meerdere aanbieders van nutsvoorzieningen kiezen zoals elektriciteit, telefonie en internetverbinding. Onze protocol doet hetzelfde voor je externe opslag."

Unhosted werd vandag precies een jaar geleden gestart, op 9 september 2010, door een groep vrijwilligers onder leiding van Michiel de Jong, een Nederlandse softwareontwikkelaar die gevestigd in Berlijn. Het project biedt zowel een implementatie-agnostisch protocol - op basis van bestaande standaarden zoals WebDAV, OAuth en Webfinger - en een softwareontwikkelpakket (SDK) dat kan worden gebruikt voor eenvoudige integratie binnen toepassingen. In aanvulling op de subsidie van stichting NLnet, heeft Unhosted tot nu toe al 14.000 euro geworven via crowdsourced financiering.

Acceptatie van cloud-applicaties hangt veelal af van het vertrouwen dat mensen hebben in hun leveranciers, en Unhosted vergroot de mogelijkheden voor mensen om externe toepassingen te gebruiken zonder bang te hoeven hun gegevens worden gebruikt voor ongewenste doeleinden. "Unhosted neemt het gangbare idee van de cloud een stap verder door het scheiden van functionaliteit, vertrouwen en opslag naar verschillende plaatsen in de cloud", zegt Leenaars. "Het wijst ons op de uitdagende gedachte dat de beste technologie-aanbieder het daar misschien ook wel bij moet houden, en dat zij niet de beheerder hoeft te zijn van onze particuliere en commerciële geheimen."

Om aan de materie verder te werken in een open en leverancierneutrale context werd deze week een unhosted 'community group' gelanceerd binnen het World Wide Web Consortium (W3C).

Over stichting NLnet

Stichting NLnet is een particulier liefdadigheidsfonds dat ondersteuning biedt aan open standaarden en de open source wereld. In de loop der jaren heeft de stichting actief bijgedragen aan (internet) standaarden, open source projecten en faciliterende activiteiten zoals de ontwikkeling van de GPLv3. Stichting NLnet is een onafhankelijke organisatie waarvan de initiële middelen afkomstig ware van rente op een zeer substantieel eigen kapitaal gevormd in 1997 door de verkoop van de eerste Nederlandse Internet Service Provider. Haar eigen kapitaal zorgt voor een absoluut onafhankelijke positie.

In de statuten van de vereniging voor de stichting NLnet staat: "het bevorderen van elektronische informatie-uitwisseling en al hetgeen daarmede verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn". NLnet gelooft in open standaarden en open source. Op dit moment worden tientallen projecten en organisaties wereldwijd financieel ondersteund. Onder hen: onderzoekslaboratorium NLnet Labs, het Tor project, NoScript, WebODF, Jitsi en Fairwaves.

Over het Unhosted project

Unhosted is een project dat bedoeld is om toepassingen te laten werken met data die elders ondergebracht is, zodat gebruikers kunnen kiezen waar ze willen dat hun informatie verblijft. Unhosted brengt dienstverlening in de cloud terug naar het idee van een losjes gekoppeld, gedistribueerd web.

Unhosted.org